International day en Thanksgiving

3 december 2019 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

Hi lieve allemaal,

We hebben een paar leuke weken achter de rug. Allereerst even een terugblik op mijn vorige blog. Ik eindigde met mijn yolo avontuur. Ik zal er kort en bondig over zijn. Het werd een 'eens maar nooit meer' avontuur😂. Vreselijk! Dat dit soort dingen mogen in Amerika. Ik had er een heel andere voorstelling bij. We zijn al vrij snel weggegaan want het was te erg voor woorden. Foto's om te posten heb ik dan ook niet. 😉

Waar zijn we allemaal druk mee geweest?
We hebben op school een bookfair gehad (boekenfestival met veel te leuke boeken) en Sophie krijgt nu voor schooltijd op vrijdag (dus om 7 uur op school zijn) computerles genaamd 'girls who code'. Dit om meisjes te motiveren om het ICT vak in te gaan gezien dit nog echt een mannenwereld is. Ze vindt het super interessant en leert nu blind typen.
Verder ben ik een dagje wezen kerstshoppen bij leuke boetiekjes in Birmingham met een vriendin, zijn Remco, Sophie en Lenn naar Frozen 2 geweest en hebben zij ook een echt American Football Game bijgewoond.

IMG-20191124-WA0002IMG-20191123-WA0008IMG-20191123-WA0004

Het goot van de regen maar dat mocht de pret niet drukken.

IMG-20191123-WA0012

"Onze" club Auburn had gewonnen. Afgelopen weekend was het iron bowl. Alabama tegen Auburn. We keken dit op tv want de kaartjes daarvoor zijn onbetaalbaar. Lenn zat als een ware kenner commentaar te geven. Geweldig om hem zo bezig te zien. We begrijpen het spel steeds beter en "we" hadden weer gewonnen!

We hebben net een paar vrije dagen achter de rug, Thanksgivingbreak. Met deze break zagen we ook het midden van ons jaar door. Jeetje wat vliegt de tijd! En wat blijft het een bijzonder mooi land. Ik ben echt een Amerika gek. Vroeger al verliefd geworden op dit machtige land maar nu nog veel meer.
Lenn kreeg twee dagen voor de vakantie een geïrriteerd oogje. Dat heeft een ieder wel eens dachten wij dus hup naar school. Ik was nog maar net thuis en daar hing school aan de lijn. Hij moest opgehaald worden en naar de urgent care. Schrik. Hoezo? Dit is niet zomaar een geirriteerd oog maar naar verwachting een pink eye. Dat is besmettelijk. Ik hoopte dat we ons dat tripje dit jaar konden besparen want het is weer veel papierwerk, maar het is gelukt. De urgent care is als het ware de huisarts waar je zo terecht kan zonder afspraak. De clinic op de vliegbasis is meer een kliniek(duh). De wachttijden zijn daar dagen tot weken. Met oogdruppels en het vriendelijk verzoek om hem thuis te houden van school liepen we de deur uit. Lenn blij want die besefte zich dat ie wel een hele lange vakantie had. De bofbips. Met twee dagen ging het al stukken beter door zijn "eyedrops" zoals hij ze zelf noemt want het Nederlandse woord kent hij niet. Helaas heeft Kate er nu last van. Hopelijk wordt de rest bespaard. Dat kleine meisje heeft het maar wat pittig gehad deze weken. Ze werd voor de eerste keer ziek met een buikgriep, krijgt tandjes en toen ze net opkrabbelde moest ze weer inentingen krijgen. 3 stuks hatsjiekiedee. Net opgeknapt, krijgt ze last van haar ogen. Maar, het zou geen echte meid zijn als ze zich niet als een bikkel groot hield. Tis een grote mini kanjer.

We hebben uiteraard ook Thanksgiving gevierd.

IMG-20191128-WA0005

De dag ervoor ging deze moeke aan de bak. Vol trots staat mijn taart in de oven en poef...lampen uit. We hadden geen stroom meer. Snachts kwam het pas weer aan. Hij was desondanks nog redelijk gelukt hoor maar ik maakte toch even een boterkoek voor de zekerheid. Nu heb ik geleerd dat Amerikanen dit ook kennen maar het shortbread noemen. Ook weer geleerd. En nog een wijze leerles voor deze buurman en buurman hier. De stroom valt vaker uit en voorbereid zijn hierop is misschien wel handig😂. Je redt het niet zo goed met twee plastieke nepkaarsen, 2 plastieke nepwaxinelichtjes en een telefoon met slechts 16% batterij.

Met ca 25 man vierden we deze happening. Alles volgens traditie. Een thankfulltree met woorden erin waar we dankbaar voor zijn,

photocollage_20191128183841635

veel en lekker eten waaronder kalkoen en stuffing

20191128_17061920191128_15434720191128_153908

, American football en een doggybag mee naar huis. Ze gaven als tip om de kalkoen en stuffing de dag erna op een broodje te doen. Die traditie slaan we even over🤔. Wat geweldig is om te zien is dat men echt milen ver rijdt om bij familie te zijn. Winkels sluiten en huizen hebben soms wel 10 autos voor de deur. Dit gebeurt ook met kerst. Op de radio hoor je ook dat iedereen weer graag het gezin bij elkaar heeft. Gezien de meeste families ver weg wonen van elkaar reizen ze dus wat af.

Wij reisden de dagen voor Thanksgiving naar Mobile om daar de USS Alabama te zien.

IMG-20191127-WA0012

Indrukwekkend en mooi. Met Kate op de buik in de draagzak hebben we heel het schip gezien.

20191127_100215

De oudste kinderen waren hyper! De terugreis van 3 uur was dan ook een waar succes. (not)
Naast het schip zagen we vliegtuigen en de onderzeeër. Te bizar wat er allemaal afgespeeld heeft en hoe men oorlog voerde. Buiten zagen we de gevechtsvliegtuigen en liepen we langs een pad met een bord waarop stond: be aware of snakes and crocodiles.
uhh...kindjes, we lopen even een stukje verder. 😯

Daarnaast werden en worden we nog steeds hor en dol van black friday. Dit start al voor Thanksgiving nu, anders dan vroeger, en duurt langer dan alleen vrijdag. De winkels gebruiken de dagen vanaf nu om goed winst te maken (de zwarte cijfers) vertelden onze Amerikaanse vrienden.

IMG-20191128-WA0003

Schijnbaar draait men tot ongeveer oktober gelijk en alles daarna is pure winst. Alles boven breakeven mag verkocht worden.
Maar, ik wilde op de echte black friday wel eens meemaken of het echt zo erg is als op tv. Wij zijn langs de winkels gereden. Er stonden rijen met auto's bij de parkeerplaatsen (ik dacht dat die nooit allemaal gevuld konden zijn) en ik heb nog nooit zoveel mensen op pad gezien. Gezien wij niet zo goed tegen drukte kunnen kozen we het hazenpad en zijn we thuis gingerbread cookies gaan maken en hebben we het huis verder versiert voor kerst want ook dat hoort na Thanksgiving. Gezien ik op mijn wensenlijst heb staan dat elke feestdag op zijn Amerikaans gevierd gaat worden, kunnen we los. Kerst wordt namelijk echt heel uitbundig gevierd hier. We gaan los want de winkels hebben weer sale (tuuuüuurlijk) en alles is nu 50% korting. Ze riepen al weken mijn naam dus de kerstartikelen zijn ingeslagen!
Vieren we dan helemaal geen sinterklaas? Jazeker wel. Lenn heeft de Sint laten weten dat we nu hier wonen en dat hij een zusje gekregen heeft. Donderdag ligt er een brief voor hem in de brievenbus dat er een paar kadootjes verstopt zijn en dat de rest onder de kerstboom zullen liggen met kerst. We hebben pepernoten, luisteren al sinds de zomer sinterklaasliedjes en gaan een leuke Sinterklaasfilm kijken. Met black pete😉😁.

En winkelen..., na de kerst heb je "boxingday". Dit werd vroeger gebruikt om alles weer in te pakken. Tegenwoordig om te winkelen met echte mega korting en hetgeen wat je gekregen hebt weer terug te brengen als je het niet mooi vindt. Je kan namelijk ipv een bon een kadoticket (bon zonder bedrag) aanvragen voor de ontvanger en dan kan je het evt zo retouren. Alsof je dan niet snapt wat het gekost heeft. 😁

Ik heb ontdekt hoe men hier 30 credit cards kan hebben trouwens! Elke winkel heeft een eigen pas. Dit is een soort voordeelpas net als in NL maar kan je dus ook gebruiken om mee te betalen en dan activeer je de creditkaart dus. En gezien je dan vaak 30% korting krijgt trappen veel mensen erin.

Jeetje zeg, ik heb teveel te vertellen. Na zo'n lange tijd niet werken ben ik het typen niet meer gewend😅.

We vierden international day op de vliegbasis. Wij hebben Nederland vertegenwoordigd met nog een gezin uit NL. Speculaas, Heineken, erwtensoep, stroopwafels. Het was schoon op. Super leuk om al die landen te zien en hun cultuur en eten te leren kennen. En dit keer was ik wel verkleed. Evil Dutch Mom ging nu voor een boersvrouwtje kostuum.

IMG-20191116-WA0023IMG-20191116-WA0020

Over verkleden gesproken. Ik heb het er druk mee elke dag. Warm, koud, warm, koud. Snap er niks meer van😂. Wij hadden enthousiast de verwarming aangezet want de huizen zijn heel slecht geïsoleerd....nou, Alabama in de zomer was er niks bij. Even wennen dus in hoe hoog je hem zetten moet. Maar gezien je smorgens 2 graden celcius kunt hebben en smiddags gewoon weer 25, weet je soms niet of je nou de airco aan moet zetten of de verwarming. Maar desondanks, ik wil dit huis echt meenemen naar Nederland. Iemand connecties met een firma die hele huizen optilt en verscheept? Het is echt een fijn huis. Veel ruimte maar toch lekker knus. En als een van de kinderen een boze bui heeft, niemand die het hoort.🤣 Ook niet met slechte isolatie! Gezien Kate binnenkort zal gaan kruipen heb ik nu de stopcontacten afgeschermd met dopjes. Zo had ik de kans om de schakelaars te tellen. Iemand een gokje wagen hoeveel het er zijn? Zet maar in de reacties hieronder. Volgende keer verklap ik het!

De oudste kiddos hebben daarnaast voor een goed doel geld opgehaald. Elk jaar zoeken we met hun hun speelgoed uit en dat doneren wij aan bijvoorbeeld de voedselbank, maar gezien we dit voor vertrek al gedaan hadden bleef er niets over nu. Ze bedachten dit keer een sponsorloop en doen klusjes voor papa en mama.

20191129_135606

Beide hebben ze een leuk bedrag opgehaald voor het goede doel van school.
Hoewel wij de school fantastisch vinden worden we wel echt gek van de vele mailtjes, to do's als ouders en vooral het gevraag om geld en andere donaties in tijd en spullen. Elke week, en dan overdrijf ik niet, wordt er wel geld gevraagd. Om een voorbeeld te geven; Lenn zijn hulp juf was jarig. Of we het geld ervoor ajb konden inleveren bij de classmom. Ik vroeg haar wat een normaal bedrag hier is om te geven want in NL volstaat een tekening van jouw kind. 25 dollar p.p.!(hij heeft 2 juffen) En voor het kerstkado is 15 dollar p.p. een goede richtlijn. Tel uit je winst als juf met 15 kindjes in de klas. En vandaag zat er een brief in de tas of we ook geld mee willen geven voor de schoonmakers, onderhoudsmensen, etc.

Remco zit nog volle bak in zijn studie tot de kerstvakantie. Hij haalt goede cijfers en we zijn super trots op hem. Poppetje Kate wordt met de dag groter en krijgt al een duidelijker karaktertje

20191128_15560420191116_110456

en ik hou mij ondertussen bezig met mijn kruiden, essentiele oliën en kokkerellen. Mijn kennis hierin is flink gegroeid. Remco zei dat ik een ware keukenprinses wordt. Na bijna 10 jaar huwelijk toch wel fijn dat het er eindelijk eens uit komt he😉🤣.
Verder zijn we vanaf vandaag bezig met het plannen van onze laatste reis voordat we teruggaan. We laten nog weten wat voor grande finale er komt. Als defensie ons de volgende plaatsing definitief laat weten dan kunnen we boeken en zijn we rond eind juni terug in het mooie Nederland.

Maar dat is het natuurlijk nog laaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaang niet😉. Eerst hopen we op leuke kerstkaarten en gaan we DC onveilig maken! Tante Stien, u heeft de aftrap gegeven want jullie kaart en brief is binnen. Super leuk. Bedankt! En zal ik jullie helemaal iets bijzonders vertellen. Ja, dit geloven mijn familieleden niet. Wij waren eerder dan mama met het opzetten van de kerstboom!!!! hahahahaha Grapje mam. 😘 love you.

photocollage_201912192830990

Tot snel weer allemaal! Laten jullie een reactie achter? Straks maken we namelijk van deze site een mooi boek. Jullie reacties maken ons boek een stuk leuker:)

1. Annelies:
    3 december 2019
    Tsjonge wat een verhaal! Maar erg leuk om te lezen 💕! Fijn dat dromen uitkomen en dat jullie je zo heerlijk vermaken. Veel liefs en knuffels vanuit hier.
  2. Cindy:
    3 december 2019
    Haha dank je! Genieten doen we zeker. Heerlijk om jullie over een half jaar weer te kunnen zien!❤
  3. Arjenne Bais:
    3 december 2019
    Dat is een kunst opzich om de kerstboom eerder te hebben staan dan je moeder!🙈🤣 en jullie huis is zo groot aan een klein beetje versiering heb je niets 🙈 zijn de kids ook lekker 2 weken vrij met kerst of gaat dat bij jullie anders? Nou geniet lekker van de knussigheid!
  4. Cindy:
    3 december 2019
    Knap he?:) hahaha ja lekker 2 weken vrij. We kijken er naar uit!
  5. Gaby:
    3 december 2019
    wat een verhaal weer. Blij dat jullie zo genieten en dat wij mee mogen genieten.
    liefs!
  6. Cindy:
    Thanks❤
  7. Leon Kuypers:
    Hoi Cindy,

Mooi verhaal weer met een hoop activiteiten.
    Nu snap ik ook waar “Boxing day “ vandaan komt. Die hebben wij bij Sunware trouwens elke dag😜
    Groetjes aan allen en een mooie voorbereidingstijd voor de kerstdagen!
  8. Cindy:
    4 december 2019
    haha gelukkig wel Leon!;) Vandaag weer de site bekeken en er staan weer veel leuke en mooie dingen op. Jullie ook fijne voorbereidingen ennuh...je zal maar bijna 40 jaar in dienst zijn! lieve groet
  9. Alina:
    3 december 2019
    Geweldig verhaal. Zo leuk om te lezen😍.
    Dit knuffel van ons.
    P.s. 85 stopcontacten 😉?
  10. Cindy:
    4 december 2019
    ooooooeeeeeehhhhhh jij zit heel erg in de buurt!!! Dikke knuffel van ons terug😙
  11. Roland Roolvink:
    4 december 2019
    Het was wederom erg leuk om jullie verhaal te lezen.
    Wat maken jullie veel mee in een betrekkelijk korte periode en leuk te lezen dat ook de kinderen erg druk zijn met van alles.
    Ik wens het hele gezin Baerveldt alvast een hele fijne sinterklaas en een mooie tijd richting de kerstdagen toe.
    Groeten Roland.
  12. Cindy:
    4 december 2019
    Dank je wel Roland. In 6 maanden tijd hebben we zoveel moois mogen zien en meemaken. Met als kado nog 6 maanden te gaan. We gaan ervan genieten om nog veel te mogen zien en beleven! Lieve groeten daar en jullie ook veel plezier in de voorbereidingen en een goede afsluiting van het Sunware jaar
  13. Opa Grötzinger:
    4 december 2019
    Als je alles heb gelezen is het nog zo gek niet in Nederland. Wij hebben veel tradities maar de Amerikanen spannen de kroon en wat wil je met al die emigranten uit diverse landen en culturen.
  14. Cindy:
    4 december 2019
    Ja het is heel bijzonder. Op inrernational day zie je dit heel goed. Trots staan we dan ook ons land te promoten. Amerikanen zijn vaak wel jaloers op onze vrijheid als kind, kunnen fietsen, veel buiten zijn en over het algemeen een gezondere levensstijl. Da's leuk om te horen want voor ons is dat heel normaal. Maar nu voor ons iets wat gemist wordt.
  15. Joan:
    5 december 2019
    Cindy wat doe je dat toch leuk, dat schrijven!! En de foto's erbij zijn altijd leuk, nooit saai, alsof wij als toeschouwer erbij staan! En Kate met de pet op is kleine Cindy, eigenwijs karaktertje en zoals wij in Tilburg zeggen: "daor maokte gij de kachel nie meej aon, meej dun die (met haar)"! En Lenn krijgt een volwassen gezichtje en heerlijk om die lachebekjes op de foto's te zien (ja ook Remco)!
    Leef je lekker uit deze dagen met versieren, genieten, samen zijn en voordelig shoppen, blijf fotograferen en geef iedereen een dikke knuffel van mij 😍😙
  16. Cindy:
    5 december 2019
    Noem je deze mamarazzi nou eigenwijs? 😂😂 Oh Joan toch. hahaha Ja ze worden echt groter. Niet minder rustig nog hoor. Veel liefs en knuffels van ons😗
  17. Karin:
    6 december 2019
    Ik gok op 56 stopcontacten!!!
    Had je nou gezegd wat er te winnen valt...? 😋
  18. Cindy:
    6 december 2019
    hahaha schoonmoeders zat er met haar getallen dichterbij😉
  19. Karin:
    9 december 2019
    Lieve Cindy, ik (Floor uit nederland) denk dat ik weet hoeveel stopcontacten jullie hebben! 😊. 80 Meschien? 😉🥺🤔.
    Ik mis jullie erg❤️..... Maar goed jullie hebben super leuke verhaaltjes!(in dit geval geen verhaal-tje! 😊) . Liefs Floor ❤️
  20. Cindy:
    9 december 2019
    Ha liefste Floor uit Nederland, ik hou van verhalen schrijven. Jij ook? Je bent nog ietwat verwijderd van het aantal😉 maar je mag nog vaker raden hoor. Het is ietsjepietsje minder dan 60 en oma had het bijna goed. Meer hints geef ik niet😊. Doeg mooierd!
  21. Karin:
    10 december 2019
    Ja zeker hou ik van verhaaltjes schrijven (ook verhal-en). En bedankt voor de tip!😊
    Ik zou mijn best doen om het aantal te raden! (van de stopcontacten natuurlijk😊)
    Kan je de groetjes van mij aan Remco, Sophie,Lenn (en Kate als dat lukt.)

Groetjes 🙋 Floor ❤️