How y'all doin'?

30 september 2019 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

Da's een echte "Southern" begroeting. Ik heb voor de Amerikanen hier nog steeds een accent (komt ze uit Europa, een andere staat🤔) maar de kindjes daarentegen beginnen al echt Bama-English te praten. Zo grappig om je kindje ineens een andere taal te horen spreken. Vaak nog letterlijk vertaald uit het Nederlands maar ze doen het super. Als ze aan tafel vol enthousiasme hun verhalen vertellen dan merken ze niet eens meer op dat ze er engelse woorden tussendoor gooien. En laatst zei ik tegen Sophie dat we nog 5 minuten zouden spelen in de speeltuin, roept ze; "Lenn, 5 more minutes ok". Hoe bijzonder.

Wij hebben ons laten onderdompelen in de cultuur hier door naar twee chique feesten te gaan. Het eerste feestje was in cocktail dress naar de rotaryclub.

Rotary club 2019

Ik had nog geen idee wat het was maar nam plaats aan een tafel met Amerikanen. Hoe kan je beter leren van de cultuur dan er letterlijk tussen te zitten :). Vol verbazing heb ik geluisterd naar iedereen aan tafel. Daar zit Cindy, de HR adviseur met een tijdelijke break, aan tafel met een rechter, een man die diverse verzekeringsmaatschappijen bezit, een man die meerdere makelaarskantoren bezit en ga zo maar door. Ze vertelden mij dat zij geld storten in de club gedurende hun carrière, dat iemand met een zeer goede financiële knobbel hun geld belegt en investeert en dat ze dus heeeeeeeeel veel geld hebben nu maar vooral ook als ze met pensioen gaan want pensioenen in Amerika zijn niet best. Zij regelen het zelf met deze club en investeren daarnaast in een meer welvarend Montgomery. Vooral het stukje dat ze heeeeeeel veel geld hebben heb ik geregeld gehoord. 😁 Oh, en nee, er wordt niet netjes gevraagd of ik werk of niet😉. Ik leg daarentegen ook niet minimaal 500 dollar in in mijn pensioen dus tsja lekker belangrijk.

Twee dagen later kwam lieve oppas Charlotte weer en dit keer was het chique de friemel naar een galafeest.

GalaGala met de liefste

Hiervoor moest je kaarten kopen. Iedereen binnen defensie kan er heen, dus niet alleen officieren, maar ook lagere rangen. De kosten zijn op basis van rang ingericht dus dat is netjes geregeld. Ik vind het vooral heel leuk om de verschillende uniformen van alle landen te zien en sommige vrouwen komen ook in officiele klederdracht. We hebben een gezellig etentje gehad waarbij etiquette hier echter wel ontbreekt. Je neemt hier bijvoorbeeld simpelweg plaats aan tafel en wacht niet staand bij je stoel tot iedereen er is. Het programmaboekje lag naast het bord. We startten op zijn Amerikaans met de National Anthem. Ietwat verroest kwam het er nog uit. Lang leve 3 jaar highschool. Gevolgd door een formele ceremonie en toasts.

"A toast to the Commander in Chief, the President of the United States". Dan zeggen wij: " To the President"!

Nou, dat lukt best voor een keertje maar als je een drankje op hebt en je moet meerdere malen zo'n zin opzeggen toastend op de president, de kleuren van de vlag, etc. dan begin je wat flauw te worden. 🤣 En als je dan met de meiden je neus gaat poederen komen er leuke foto's😜.

Lol bij de gala

Ik was wel heel erg onder de indruk van iets wat zij hier doen: als militairen vermist worden dan staat er een tafel klaar voor ze, gedekt en wel. Alles met een reden, de kleur van het laken, het bestek, de kaarsen. Kippenvel kreeg ik er van zo mooi en krachtig. Alsof ze ervan uit gaan dat je zo binnen komt lopen.

Ik denk dat ik dat wel het mooiste vind aan het leven hier overseas. Op onverwachte momenten word je verrast met iets moois. Ik reed laatst bijvoorbeeld met de Jeep en de motorkap ging open. Ik stop bij een kerk en probeer op zijn vrouws de kap van deze enorme Jeep dicht te krijgen wat natuurlijk niet lukt. Op dat moment komt de pastoor in zijn golfkarretje aangereden (ja echt!), helpt mij zonder te vragen en zegt: God bless you 'my dear'. Dat maak je hier dus zo vaak mee. Hulpvaardig, enorm vriendelijk en kindbeschermend, geinteresseerd in waar je vandaan komt want je hebt 'the most loveliest accent'. Liefkozende woorden krijg je dan ook regelmatig te horen of dat je kind 'so gorgeous' is. Ik krijg zelfs onverwachts hulp aangeboden om de boodschappen in te laden zodat ik mijn kindje kan vastmaken in de auto en ze sneller uit de hitte is. En ook dat gaat soms te ver hoor want een wildvreemde die een restaurant binnen komt lopen, je aanspreekt en binnen 1 minuut zegt dat ze wel even op je baby past terwijl je eet dat gaat ook mij te ver.

Op school is ook zo'n voorbeeld. We hebben net International week achter de rug waarbij de verschillende landen, culturen en gebruiken aan bod gekomen zijn. Het was super leuk om de kindjes kennis te laten maken met Nederland en onze dropjes. 😆 Nee, ik had zoete dropjes mee en geen zoute. :)

Termen zoals ADHD, hoogsensitiviteit, etc. Hier wordt er niet over gesproken. Ik zie onze kindjes veranderen. Sophie is rustiger, serieuzer en luistert beter. Ze hoeft hier niet na te blijven😁👍. Lenn is druk maar de juf zegt; tuurlijk, hij heeft moeite zich te uitten en veel meegemaakt in korte tijd, daar helpen we hem samen wel doorheen. Vraagt vervolgens hoe we dit samen gaan aanvliegen. Een andere dag kwam ik op school om met de kindjes te gaan lunchen (ouders zijn dan van harte welkom) en liep er een juf met de klas naar buiten. Ze liet ze 10 rondjes rennen. Ik was verbaasd en ze zei; ze zijn zo onrustig en niet geconcentreerd. Ze moeten hun energie even kwijt. Kijk, die snapt waar al die wiebelbillen vandaan komen. Kortom, dit soort onverwachte momenten zijn mooi.

En dan...we worden beroemd! In November komen we in een lokaal blad te staan. We hebben de vragen beantwoord (welke wederom voornamelijk over Remco's werk gingen) en de fotoshoot gehad. Leuk en benieuwd naar de resultaten! Als het blad er is dan scoren we er een paar😉.

Lieve mensen, geniet van jullie week. Wij genieten hier ook volop en vooral van de temperaturen die langszaam dalen. Het is nog maar 38 graden 😉😂. En dat verschil merk je echt! Amerikanen dragen hun lange broeken of vesten soms zelfs al. Dat gaat er bij mij nog niet in hoor. Ik ga ervoor om tot einde verblijf 2020 in een korte broek te lopen! Het is en blijft jammer dat die melkflessen niet verdwijnen ondanks de hoeveelheid zon😉.

Tot horens allemaal!

1. Ria klompenhouwer:
    30 september 2019
    Mooi geschreven ik zat er weer helemaal in😘
  2. Cindy:
    dank je mam😘
  3. Debbie:
    Heerlijk!! Enjoy 😄 liefs van ons xxx
  4. Cindy:
    dank je Deb😘
  5. Karin:
    30 september 2019
    Wat zie je er fantastic uit in je blue dress 👗 Cin!!!
  6. Cindy:
    ahh lief!
  7. Opa Grötzinger:
    30 september 2019
    geniet er maar lekker van
  8. Cindy:
    doen we!
  9. Leon Kuypers:
    30 september 2019
    Mooi verhaal weer Cindy. De combi van Amerikaanse dingetjes en jouw Hollandse nuchterheid. Geniet van de de mooie tijd daar !
  10. Cindy:
    30 september 2019
    Doen we zeker Leon. Mis Sunware wel hoor. Kijk er naar uit om alle veranderingen te zien!
  11. Alina:
    30 september 2019
    Leuk geschreven weer Cindy.
    Je ziet er prachtig uit.
    Geniet van je leven daar. Dikke kus voor de kids.
  12. Cindy:
    Dank je wel Alina. Dikke knuffel terug
  13. Roland Roolvink:
    2 oktober 2019
    Hi Cindy je wordt op deze manier wel echt een celebrity figuur!
    Leuk en smeuïg verhaal en goed te horen dat jullie de American way helemaal te pakken hebben.
    Geniet er maar van.
    Groeten Roland.
  14. Cindy:
    2 oktober 2019
    haha ja down south is waar je wezen moet😉.
  15. Karin:
    3 oktober 2019
    Hoihoi 🙋‍♀️ Cindy je ziet er echt heel mooi uit in die jurk👗! 😊 En hele leuke fotootjes ! 😊

Groetjes van Floor ❤xxx voor jullie❤️(Kate, Lenn, Sophie, jij en Remco )
  16. Cindy:
    18 oktober 2019
    Dank je wel lieve kanjer!
  17. Joan:
    4 oktober 2019
    Écht even een andere wereld daar, vooral bij het galafeest en de Rotary club. Jullie zijn net filmsterren, t heeft iets James Bond-achtigs en ik ben jaloers op je jurken Cindy! Princess in a dress 👗👑!
  18. Cindy:
    18 oktober 2019
    Dank je wel Joan! Het blijft zo bijzonder hier. We genieten zo! En die jurken....ze hebben er echt teveel. Voordat we gaan koop ik er nog een paar in de uitverkoop want Calvin Klein of DKNY zijn hier zo afgeprijst dat ze soms maar 20 dollar kosten!