Een beetje wennen

19 augustus 2019 - Montgomery, Alabama, Verenigde Staten

De eerste schoolweek zit er hier alweer op. Na een halve dag wennen op school, gingen de kinderen maandag vol enthousiasme naar school toe.

De dag voor het wennen op school werden we helaas opgeschrikt door het lokale nieuws. Op de openbare school hier nog geen 4 mile vandaan was een shooting geweest. Enkel en alleen om een parkeerplekje. Zo zie je maar, je maakt hier geen ruzie. Gelukkig is de dader snel gepakt en zijn er geen lichamelijk gewonden gevallen, maar het brengt je even tot de realiteit hier en de gedachtes moet je ook weer snel loslaten.

Na de halve dag school vrijdag vierden we hun beide verjaardagen met onze vrienden hier. We hebben in korte tijd een hele leuke en fijne groep mensen om ons heen verzamelt. Waarbij het hier gebruikelijk is om iets mee te nemen aan eten of drinken, zeiden wij dat we er een Nederlands tintje aan zouden geven. Wij zorgen voor de volle buiken. Het was super gezellig, ze bleven lekker lang hangen en de kindjes hebben zich op en top vermaakt en zijn enorm verwend. (het is 8m3 wat we mee mogen nemen terug naar NL😓 en ik maak mij daar nu al zorgen om)
We hadden Lenn en Sophie al uitgelegd dat het hier niet netjes is om de kadootjes uit te pakken in hun bijzijn. Lenn zegt vervolgens...maar we zouden het toch op zijn Nederlands vieren? Dan horen we ze wel uit te pakken. De wijsneus. S'avonds laat en de rest van het weekend hebben we geen kind meer aan ze gehad.

20190809_21001220190809_180105

Maandag dus de eerste officiele dag. Sophie was ook jarig dus ging meteen trakteren.

Toen ik ze ophaalde was Lenn stil en zei: ik wil even niet praten mama. Sophie was ook mak. S'avonds gingen we heerlijk uit eten bij Mcdonalds (dat was sarcastisch bedoeld) want Sophie mocht het avondeten kiezen. Na het etentje kwam thuis toch 'the monkey out of the sleeve' waarom ze zo kortaf en opvliegerig was. De eerste waterlanders. De taal is niet te begrijpen, de juf is streng, ze snapt het niet, nu kan ze niet de slimmert zijn in de klas, het eten in de kantine is vies, en ga zo maar door. Na lang praten viel ze uiteindelijk rustig in slaap. En nu maar hopen dat ik haar de auto nog uitkrijg de dag erna. Want, hier loop je ze de klas niet in, hier sta je in de 'kiss and ride'.

Pick up point

Stennis schoppen bij de auto betekent vreselijk voor schut staan want iedereen staat op je te wachten. Maar...dappere dodo stapte uit zonder gemopper en zei met enige kiespijn: tot vanmiddag mama. Ik denk dat het ook helpt dat stuiterballetje Lenn enorm enthousiast is over "zijn" school. Hij geniet op en top. Alleen die lunch.....
Dag 2 vind ik het tijd om mijn 2e troef in te zetten hier want Sophie heeft het nodig. Ik weet namelijk waar ze hier drop en hagelslag verkopen😁. Kortom, dit heb ik gekocht samen met mijn kleine poppedein. Welliswaar 6 dollar per pak maar dan heb je wat🙈.
Ik vroeg bij thuiskomst of ik lunch mee zou geven de dag erna en of ze dan hagelslag op brood willen. Sophie antwoord: da's niet grappig mama. Dat verkopen ze hier niet. 😂. En wat een punten heb ik gescoord bij ze. 👍 Mijn tripje naar de pas geopende Aldi heeft ons ook veel bekende producten opgeleverd dus ik heb de blitz gemaakt.

Vanaf nu krijgen ze dus vanuit thuis eten mee. Niet alleen omdat ze het niet zo lekker vinden want daar zijn we heel makkelijk in, je eet wat de pot schaft. Het gaat ons vooral om het "gezonde" menu. En nee, ook niet elke dag hagelslag dus😉. Hier noemt men "homemade" gezond, ook met bakken suiker erin. Als ochtend snack eten ze hier geen fruit zegt Sophie boos tegen ons. Ze eten popcorn, koekjes of chocopasta met dipstokjes. Jammer de bammer voor ze. Fruit in de ochtend blijft gehandhaafd. Voor de lunch stond deze week o.a. pizza, hamburgers en macaroni met kaas op het menu. Zelfgemaakt he dus gezond 😉

Wij willen niet dat we de kinderen naar NL moeten rollen straks dus ik pak mijn hobby verder op. Bakken en kokkerellen. Echt gezond dan welliswaar. :)

We hebben vrijdag Lenn zijn verjaardag nog gevierd op school en ook ik heb verzaakt voor deze ene keer. Hij heeft cupcakjes getrakteerd. Trots dat hij was. In Nederland mogen ze geen ongezonde traktatie doen dus Sophie popcorn en Lenn cakejes.

Lenn en zijn traktatie

En na veel oefenen, tranen verwerking, bikkelen en bibberen is het voor beide kanjers een geslaagde week geweest. Hun eerste cijfers stromen binnen en beide halen ze een dikke A!

Sophie haar 1e cijferLenn zijn eerste cijfer

In de avond gingen we lekker een weekendje weg. Dit keer naar Lake Martin om daar in een cabin te verblijven. Hoewel de cabin niet bepaald schoon was (voor deze poetsmiep geen probleem want de schoonmaakspullen gaan altijd mee), het uitzicht....zucht.

We hebben vrienden over gehad, buiten gegeten met prachtig uitzicht, een kano gehuurd en genoten! En toch, we reden terug naar Montgomery...en ik besefte mij; dit voelt als thuis. Blij om weer thuis te zijn.

Lake MartinLake MartinLake Martin

Remco begint al flink druk te worden met studeren. Hij weet meer van de Amerikaanse geschiedenis dan ik in 3 jaar tijd geleerd heb. Hij heeft al wat papers afgerond en bikkelt zich door soms taaie boeken heen. Ik ben een ware studiebol getrouwd.

Wat voor student is Remco?

foto: wat voor student is remco🤔

En ik? Ik heb het niet normaal druk. Meerdere informatie avonden van school waarbij er bakken met info over je heen gestort worden, IFOP dagen (kennis maken met de partners van andere internationals en amerikanen en tevens veel informatie over Amerika gekregen), een meeting en aansluitende lunch voor Remco zijn opleiding waarbij ik "mijn rol" geleerd heb,

Mijn rol als militair vrouw

de kindjes helpen met hun Amerikaanse huiswerk en Nederlandse huiswerk (want die lessen geef ik ze) en ga zo maar door. En dan ga ik niet eens naar alles heen.

Deze week volgt er meer rust voor mij en Kate want ons kleinste popje krijgt haar inentingen en we hebben behoefte aan pyamadagjes.
Ik ga deze weken wat meer de huismus spelen want ik besefte mij van de week dat ik eigenlijk geen "normaal" zwangerschaps- en bevallingsverlof gehad heb met mijn kleine droppie en heerlijke kroelkip🤗.

Meisjesliefde

Dus tijd voor bakken, kokkerellen, knuffelen, dutjes doen, nog meer knuffelen en relaxen.

Zelf muesli makenVolkorenbrood

Tot snel weer!

1. Remco:
    19 augustus 2019
    Wat ben ik weer trots op je, Kanjer!
  2. Cindy:
    ❤ 😙
  3. Peter:
    19 augustus 2019
    Super leuk weer om te lezen... mooie cadeautjes gekregen. (Valt wel op dat er 3 nerfguns zijn remco 😉) en trots dat de eerste week er voor Sophie en Lenn op school erop zit. Way to go!
  4. Cindy:
    haha zie de foto met zijn drieen!! Stiekem wilde hij er ook 1😁
  5. Opa Koos:
    19 augustus 2019
    En hoe gaat het met Kate ?
  6. Cindy:
    19 augustus 2019
    Kate is een dolgelukkig meisje opa Koos. Ze is de rust zelve, kletst erop los in haar eigen taaltje.
  7. Alina:
    Leuk om te lezen. Super trots op jullie allemaal. 😍
  8. Cindy:
    8dank je wel Alina😗
  9. Opa Grötzinger:
    19 augustus 2019
    zal je zien komt Kate thuis spreekt ze beter Engels dan wij en kunnen wij haar niet verstaan (geintje). Ben blij dat alles goed gaat en ze zijn jong genoeg om de taal en dingen snel aan te leren. Ben blij dat de studie van Remco ook goed gaat want hij had een grote boeken lijst met niet de eenvoudigste boekwerken.
  10. Cindy:
    haha brabbelengels oud😉
  11. Leon Kuypers:
    20 augustus 2019
    een prachtig verhaal Cindy van een moeder die twee richtingen in geslingerd wordt, de American way of life en de Hollandse nuchterheid. Succes in deze wondere werelden.
    Het gaat jou wel lukken daar. Groetjes aan Remco en de kids.
  12. Cindy:
    20 augustus 2019
    dank je wel Leon. De nuchterheid overwint toch elke keer weer merk ik. De echte roots:)
  13. Roland Roolvink:
    20 augustus 2019
    Wederom leuk en informatief verhaal Cindy.
    Het is onvoorstelbaar wat jullie in de korte tijd dat jullie er zijn allemaal doen en meemaken.
    Leuk te lezen dat de kinderen de Hollandse gewoontes gewoon willen voortzetten!
    De groeten aan Remco en de kinderen.
  14. Cindy:
    20 augustus 2019
    Ja maar het was wel zomervakantie hier he. Nu het echte leven begint zullen we niet elk weekend op pad zijn en ook niet ver weg gaan, maar er is nog genoeg te zien!
  15. Gerwil Klompenhouwer:
    Mooie samenvatting, Cindy!
    Mooi om te lezen en daardoor flashbacks te beleven die “kleur” geven aan vele bekende herinneringen!
  16. Cindy:
    20 augustus 2019
    Mooi! Kan mij voorstellen dat je weer even terug gaat in de tijd. Ik heb zelf ook soms momenten van: ohhhh jaaaa
  17. Annelies:
    20 augustus 2019
    Tsjonge Cindy, wat een drukke weken hebben jullie zo achter de rug. Kan me voorstellen dat je pyjamadagjes met Kate nodig hebt. Respect voor alle ballen die je aan het hooghouden bent Cindy! Prachtige plaatjes ook van het meeruitje. Daar gaat het echt om; familietijd... En die man van jou; doorzetter!
  18. Cindy:
    21 augustus 2019
    Lief Annelies! Ja even pas op de plaats. Heerlijk!!
  19. Joan:
    20 augustus 2019
    Wát een powerteam zijn jullie! Remco slaat zich goed door de pittige materie heen en gaat er helemaal voor, iets om trots op te zijn! En jij Cindy, jij pakt álles aan of het nu the American way of life is of niet, je geeft zó'n mooie draai aan alles wat er op je pad komt, of het nu voor Remco is of voor de kids... súpermooie taarten en traktaties...én je geeft op tijd je grenzen aan, me-time/Kate time en pyjamadagjes! En wat zijn wij super trots op Sophie en Lenn met nu al zo'n mooie resultaten op school, logisch dat het af en toe met een lach en een traan komt want ze beseffen nu dat het even anders is dan thuis.
    Woorden schieten tekort, jullie zijn écht een voorbeeld voor vele gezinnen die naar het buitenland gaan en daar hun draai moeten zien te vinden, complimenten hoor!!
  20. Cindy:
    21 augustus 2019
    wow Joan, wat een geweldig lieve woorden. Ben er even stil van❤. We genieten op en top en halen eruit wat erin zit. Mis jullie wel hoor! Veel liefs voor jullie x